dilluns, 23 de gener del 2012

Chamilo i Docebo

Entre els entorns virtuals d’ensenyament, els softwares més vinculats són els LMS (Learning Management System, o LMS), que permet crear i gestionar múltiples espais virtuals d’aprenentatge privats per a grups d’estudiants a partir d’una plantilla que es pot personalitzar en un conjunt d’eines. La gran majoria contenen: a) una part administrativa i de gestió d’usuaris –altres, baixes, assignació rols, criteris visibilitat, etc.); b) una part de comunicació, síncrona o asíncrona, que permet la interacció entre prossor i alumnes, amb correu, calendari, avisos, xats, pissarres electròniques…; c) gestió de contingut –edició textos, enllaços…- i avaluació.
Dins d’aquest gran grup tenim els EVAs (Entorns Virtuals d’Aprenentatges), espais d’accés restringit, concebuts amb la intenció que les persones que hi accedeixen desenvolupin tasques vinculades al saber i l’aprenentatge. La part més important d’aquests és el que s’anomena l’Aula Virtual, una plataforma a través de la qual l’ordinador ens permet dictar activitats de classe i que l’alumne pot desenvolupar un seguit d’accions pròpies de l’àrea específica que es treballa, establir converses i treballar en grup. Dins d’aquestes espais tenim el Moodle (el campus virtual nostre, vinculat a l’espai universitari). La meva experiència en el campus m’ha servit per comunicar-me amb els alumnes, però sempre de manera asíncrona, més que res per penjar documents, enllaços i penjar ppts, notes, etc. Però de cara als alumnes m’ha faltat sempre una comunicació més propera, ells l’han d’obrir i d’això no sempre n’he quedat convençuda de que ho fessin.

A part del Moodle, i dintre de les del software lliure, tot i que n’hi ha moltes, (com aTutorClaroline, sakai, olat, Dokeos...), algunes d'elles de complexa Instal·lació i incompatibles amb Mac. Després d'estar jugant una mica amb les Demos, crec que les que més m'han agradat són:

Chamilo, una escissió de la plataforma Dokeos, creat per una associació belga sense ànim de lucre. De fàcil instal·lació, té canals de conversa síncrona i asíncrona, i conté eines d’aprenentatge visual i auditiu.

Part de Continguts: Descripció curs, lliçons, exercicis, avaluació, permet la creació de glossaris, assistència, documents, enllaços, programacions...

Part de Comunicació: agenda, fors, grups, wikis, xats, links, notícies personals, enquestes, documents compartits...

Part d’administració: gestió de blogs configuració del curs, elaboració d'informes


Compatible amb Mac i quasi tots els sitemes operatius, és una bona alternativa al moodle, per la seva senzillesa, fàcil configuració i aparença agradable. Hi ha versió en català. 
Si voleu entrar a la Demo: 


Docebo
Amb Apps per mòbil. Castellà, té la ventatja de ser compatible amb tots els navegadors i per Mac. Presenta com característica el poder personalitzar el model  didàctic a les necessitats de les aules. Fàcil d’emprar. Conté:
-        Registre alumnes via administrador
-        Area de l’estudiant (docs, calendari)
-        Area col·laborativa (for, wiki, vídeo conferència,  xat, repositori de vídeos...)
-        Area del professor (gestor d’objectes, estudis, butlletí de notícies.):
Molt senzill, potser no tan agradable com l’anterior,però permet la videoconferència i documentació compartida.
També té demo: http://goo.gl/ebUVS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada